Explorer- & Pivokamp 2019 – Brisy

Vrijdag was het weer feest! Na elkaar een paar weken vanwege de vakantie niet gezien te hebben zaten we er weer. Met z’n allen weer in het vertrouwde explorerhok. Iedereen was er klaar voor. Met vier auto’s en één aanhangwagen zijn we vertrokken richting de Belgische Ardennen.

Na 3 uurtjes rijden kwamen we aan in het uit één straat bestaande Brisy in de gemeente Gouvy. Dat ligt (voor de kenners) in de buurt van de La Chouffe brouwerij. Een mooi ruim huisje tussen de weilanden met koeien, en met uitzicht op de heuvels in het landschap. Nadat iedereen zijn spullen heeft opgeborgen en bedden opgemaakt is er door een auto naar de winkel gereden om boodschappen te doen voor de komende dagen, terwijl de rest hout is gaan sprokkelen in de omgeving. Want bij een leuk kamp hoort natuurlijk een kampvuur! Toen de spaghetti van het avondeten er doorheen was hebben we de avond gevierd bij het kampvuur met gezellige spelletjes. Ons huisje beschikte ook over een sauna en jacuzzi. Hier is goed gebruik van gemaakt. De eerste avond onder het genot van een goeie film al even een paar uur liggen weken. Anderen noemden ze achteraf ‘Volgezogen Gummybeertjes’

Zaterdagochtend zijn we na het ontbijt bestaande uit ei met spek vertrokken richting een enorm doolhof genaamd Le labyrinthe. Dit doolhof bestond uit verschillende punten met animaties en opdrachten om de juiste weg te vinden naar het midden. Ondertussen dat de groep de hele middag zich tussen het mais bevond moest er wel een auto van ons afgesleept worden. Deze was namelijk kapot, en zonder versnellingen kom je hier de heuvels niet meer over… Gelukkig had de man van de plaatselijke garage het probleem na een nachtje slapen snel verholpen, dus konden we de volgende dag gewoon weer de weg op. Ook zaterdagavond werd na een heerlijk broodje hamburger van de kolenbarbecue afgesloten met een gezellig kampvuur.

Zoals eerder genoemd zaten we in de buurt van de La Chouffe brouwerij. En al die reclameborden in de omgeving spreken je toch wel aan om even langs te komen. Zo gezegd zo gedaan, we waren weer onderweg. Eenmaal gearriveerd bleken de jaarlijkste feesten van de brouwerij bezig te zijn. Met veel spellen waaronder het bierkratstapelen hebben we ons onder het genot van een lekkere La Chouffe erg vermaakt. Hierna zijn we doorgereden om verderop een oud kasteeltje te bezoeken. Nu bleek dit in een dorpje te zijn waar we tijdens een eerder kamp ooit lekkere pizza hebben gegeten, dus vonden we dat we deze traditie wel konden voortzetten.

Maandag zijn we op tijd vertrokken richting de grotten van Han. Hier hebben we een erg informatieve rondleiding gehad, en dit is een groot deel van de dag geweest. ‘S avonds na het eten zijn we vermaakt door een grote quiz in de woonkamer van het huisje. De ochtend daarop hebben we een stuk gewandeld door de natuur in de omgeving geleid door een gids. Veel geleerd over de dieren in de omgeving, en hoe dat deze natuur is gekomen zoals deze nu is. Hierna zijn we doorgereden naar een oud stuk spoorbaan in de buurt van de Duitse grens. Over deze spoorbaan kon je met speciaal gemaakte familiefietsen een mooi stuk rijden. We vonden dat we de fietsen wel even moesten versieren met bomen die langs de rails lagen. Na op de heenweg lichtelijk bergop door de natuur gefietst te hebben, hebben we even een pauze gehad waarbij de karretjes omgedraaid zijn. Bij toeval begon het ineens te regenen, waardoor het spoor nat werd en er dus geen enkele grip meer was. De enige opmerking vanuit de beheerder van de karretjes was: “Rem op tijd”.  En zo waren we ineens in sneltreinvaart weer terug bij het startpunt. Onderweg nog even in een klein friettentje waar ze precies genoeg plek voor ons hadden even gestopt voor het avondeten, en daarna natuurlijk gezellig de avond afgesloten.

Woensdagochtend op tijd vertrokken richting Dinant waar we gezellig hebben gevaren over de maas in kleine sloepjes. Iedereen in 3 kleine bootjes het water op. Gelukkig zat het weer ook enorm mee. Veel zon, en dus ook nog even kunnen zonnen op het bootje. Daarna een rondwandeling gehad langs historische punten van Dinant. Laten we het erop houden dat in het reclameplaatje voor iets binnen deze stad minstens één saxofoon moet zitten, de saxofoon is namelijk uitgevonden in Dinant. Hierna nog even vrije tijd gehad waarin we nog even wat winkeltjes afgegaan zijn. En zoals altijd de avond afgesloten bij het kampvuur, wachtende op middernacht. Op Donderdag was Aniek namelijk jarig, en dit moest natuurlijk grondig gevierd worden.

Zoals je wel kunt begrijpen zijn we donderdagochtend wakker geworden met weinig slaap achter de rug. Het was erg vroeg, maar sommigen waren dit wel gewend. Rik heeft namelijk de hele week geprobeerd de zonsopkomst te fotograferen, en is dus om 06.00 uur opgestaan. Helaas niet gelukt, het was iedere ochtend veel te mistig. Het avondeten gewijd aan de verjaardag van Aniek vond plaats in een pizzarestaurant in Houffalize. Nou ja, ook niet helemaal. Door de taalbarrière begreep het personeel bij het reserveren niet dat wij met zo’n grote groep waren. En wij gingen nooit een de 6-persoons tafel passen die ze vrijgehouden hadden. Nadat de ober heen en weer aan het rennen was en wij met z’n allen in het halletje bleven staan werden we ineens naar 4 deuren verder geloodst. Hier was een Pub die net gesloten was met genoeg plek voor iedereen. We kregen ons eigen vrolijke personeel van het pizzarestaurant wat voor ons de gerechten ging halen en naar ons zaaltje bracht. Hier hebben we heerlijk gegeten. Daarna hebben we onze laatste avond in het huisje gevierd bij het kampvuur, en ook hier is het erg laat geworden.

En toen was het ineens de laatste dag. Iedereen heeft alles opgeruimd en in de auto’s gestopt, en we konden vertrekken! Onderweg terug naar Zeelst, met een tussenstop in het centrum van Roermond.

Al met al, Het was een kamp om nooit te vergeten!