Levende Kerststal 2018

Nog voor het december is, onder het genot van een pepernootje, ging de eerste vergadering alweer van start. In de grote zaal wordt gebrainstormd over ideeën en de taken worden verdeeld. 1 december is het dan zover, hard werken geslagen! De kerstspullen worden van de zolder gehaald en het gereedschap wordt klaar gelegd. Hoe de levende kerststal van 2018 er uiteindelijk uit zal zien is op dat moment nog onbekend, maar stapje voor stapje worden alle werkzaamheden verricht om alles voor de kerstdagen klaar te hebben

Next: Het begint in de grote zaal met de zwarte zeilen aan de muren te hangen en de groene lampennetten op te hangen aan de pionierpalen. Hiermee is in de grote zaal al de eerste kerstsfeer te proeven. Vervolgens komt de volgende uitdaging, de kerststal in elkaar zetten, zodat kindje Jezus weer heerlijk op zijn plekje kan liggen. In plaats van in een hoekje, kwam deze dit jaar in het midden van de zaal te staan. Zodat de bezoekers er nu helemaal omheen kunnen staan om het baby’tje te bewonderen. Hierna volgt het hok van Billy, die al voor de 22e keer meedoet! Na veel pionierwerk en zandscheppen van vele welpen en een ouder was dit al snel klaar. Zo ook werd de herberg van de drie koningen gebouwd en kwam de eerste decoratie ook de zaal al in. Bij de ingang werd er een prachtige natuurhoek in elkaar gezet, waar de vogeltjes kunnen vliegen en zich kunnen wassen in het stromende vijvertje. Op de weekenden en vrije dagen vanaf 15 december werden er met vele handen hele dagen buiten gewerkt aan de overdekte ingang met een herbergstraat, de hokken van de schapen/eenden/kippen en de konijnen.

Dan is het zover: 24 december, kerstavond, aan het begin van de avond wordt het binnen en buiten nog voor de laatste keer schoon geveegd en gaan de laatste kerstbomen de grond in. Alle dingen die gedaan moesten worden zijn gedaan en de kerstdagen kunnen beginnen!
1e kerstdag, we beginnen de dag met een lekker ontbijtje op de blokhut en drinken een kopje koffie voordat we de laatste werkzaamheden verrichten: Billy wordt uitgelaten, het fietsenrek wordt buiten gezet en het kampvuur wordt al aangestoken. Om half één gaat de muziek aan en kleedt iedereen zich om, het gaat beginnen, spannend!!! Om 13.00 uur wordt de eerste baby in de kribbe gelegd en de eerste bezoekers verkennen al het terrein. Het parkeerterrein staat al snel vol en het is echt begonnen. Alle activiteiten, van kerstboom werpen tot sjoelen, worden druk bezocht en al gauw is het 17.00 uur. De eerste dag is voorbij. De 2e kerstdag wordt dit herhaald en na vele bezoekers is het einde van de levende kerststal 2018 een feit.
Enorm veel werk, een heerlijk sfeer en een trots gevoel dat onze scouting de kerstal dit jaar ook weer mogelijk heeft gemaakt!

Maar het is nog niet klaar! De blokhut moet nog terug naar zijn oorspronkelijke staat, afbreken dus! Met hulp van jongere leden en ouders zijn alle hokken en de kerststal al snel opgeruimd.
De volgende dag wordt het buiten opgeruimd: het hooi en stro wordt opgeveegd en de overdekte ingang is opgeruimd. De 3e opruimdag zijn we binnen nog bezig om de blokhut te vegen en te dweilen en in de avond is het dan eindelijk klaar, pfff. De bouwers kunnen lekker thuis uitrusten na een geslaagde kerst 2018 en hopelijk weer tot volgend jaar!!!